درس نهم پایه هفتم:نصیحت امام

qasem54 فارسی هفتم

لغات درس

بیزاری:تنفر/بی میلی
قرائت:خواندن   ترقی :پیشرفت /برتری یافتن

تعالی:بالارفتن  
علامه:بسیاردانا/بسیاردانشمند 
   نشاط:شادمانی       
  صید:شکار
شیفته:عاشق 
  وجد:خوشی بسیار/ذوق  

نصیب:قسمت
   اخلاص:پاکی عقیده  
  عطاکردن:بخشیدن 
  کسالت:بیماری  
عطش:تشنگی  
دار الشفا :خانه ی تن درستی 
حجره:اتاق  
ضریح:سازهای که از چوب یا فلزبرسرمقبرهی امامانوبزرگان دین سازند
گشت و گذار :تفریح وگردش
نورچشمان:عزیزان


خود ارزیابی

١ چرا دانش آموزان از نصیحت کردن امام خودداری کردند؟زیرا امام به قدری بزرگوار و از گناهان به دور بود که نیاز به نصیحت کردن نداشت
٢ چگونه می توان برای اسلام و جمهوری اسلامی و کشور مفید بود؟با کشف و شناخت و پرورش استعداد ها و بهره گیری از همه فرصت ها و تونایی ها برای توسعه و آبادانی ها برای توسعه و آبادانی کشور-با شناخت و عمل به تعالیم اسلامی و معرفی اسلام حقیقی در سطح بین المللی-با اتحاد و همدلی بین اقشار جامعه و حمایت از نظان جمهوری اسلامی ایران-با تلاش و جدیت و نوآوری و خود اتکایی و کسب علوم و فن آوری های روز دنیا
٣ عبارت «حرم، دل او را آرام می کرد و مدرسه، اندیشه اش را » توضیح دهید.علامه جعفری با رفتن به حرم و برقراری ارتباط معنوی دلش به آرامش می رسید وبه قدری شیفته کسب علم بود که با رفتن به مدرسه و فراگیری علوم مختلف و یافتن پاسخ سوالات،ذهن و اندیشه اش آرام می یافت.


دانش های زبانی و ادبی

نکته اول
 هوا روشن است.
 زهرا شاد بود.
 چای سرد شد.
چنان که ملاحظه می کنید فعل جمله های بالا اسنادی است. در جمله اوّل روشن به هوا، در جمله
دوم شاد به زهرا و در جمله سوم سرد به چای نسبت داده شده است. به کلمه های «روشن « ،» شاد » و
«سرد » که به نهاد نسبت داده می شود، «مُسنَد » می گویند.
نکتۀ دوم
یکی از راه های ارتباط با دیگران «نامه نوشتن » است. نامه ممکن است دوستانه یا خانوادگی باشد
و یا ممکن است رسمی و اداری باشد. امروزه با استفاده از رایانه یا وسایل ارتباطی دیگر هم می توان
نامه نگاری کرد. اگر نامه را از طریق پست برای دیگران می فرستیم، باید به چند نکته توجّه کنیم:
١ کاغذ نامه تمیز و مناسب باشد.
٢ با خطّ زیبا و خوانا بنویسیم.
٣ از کلمه ها و عبارت های مناسب و زیبا استفاده کنیم.
٤ بر روی پاکت نامه، نشانی دقیق خود و گیرندهٔ نامه را بنویسیم.
٥ تمبر نامه فراموش نشود.
٦ عنوان و عباراتی که در نامهٔ دوستانه یا خانوادگی به کار می رود، با عبارات نامه های رسمی واداری فرق می کند.


فعالیت های نوشتاری

١ در جمله های زیر مسند را مشخص کرده، مُسند مناسب دیگری جایگزین آن کنید.
 علّامه جعفری کنجکاو بود. دانا
 او شیفتهٔ طبیعت است. عاشق
 

در نوشتن املای دو کلمهٔ گزاردن و گذاردن نباید باهم اشتباه کرد. گزاردن به
معنای ادا کردن و به جا آوردن و گذاردن به معنای نهادن و قرار دادن است.
 بهتر است هنگام شنیدن نشانه های اختصاری در املا شکل نوشتاری کامل آنهانوشته شود؛ مانند «ص »: صلوات اللّه علیه.


٢ برای هریک از واژه های زیر دو کلمهٔ هم خانواده بنویسید.
 درس: مدرسه تدریس مدرس          سعادت:سعید مسعود
 راضی:  مرضیه رضایت                  طبیعت:طبع طبایع
٣ با حروف درهم ریختهٔ زیر واژه هایی بنویسید که ارزش املایی داشته باشند و در متن درس به کار رفته باشند.
ج ح م ر ه ض ی ت حضرت حرم راضی
٤ با توجّه به معنی، املای صحیح واژه را انتخاب کنید.
الف( نصیب نسیب : قسمت ب( گشت و گزار گشت و گذار : گردش

یکی از راه های تقویت نویسندگی، نامه نگاری است که امروزه هم به شیوه رایانه ای
و هم از طریق پست امکان پذیر است.
 نامه انواعی دارد که بعضی از آنها عبارتند از: نامه های دوستانه، رسمی، اداری
و …


٥ با کلمه ها و ترکیب های زیر جمله بسازید:
 نصیحت:نصیحت پیران دوای درد جوانان است
 غنیمت:مصاحبت با دوستان خوب را غنیمت بدانید
 عطش مطالعه:برای رفع عطش مطالعه،شب تا صبح به مطالعه می پرداخت
٦ عنوان های هر نامه را بخوانید و نوع نامه )اداری، دوستانه و خانوادگی( را مشخّص کنید.
 امید عزیز، یار همیشگی من دوستانه        استاد ارجمند رسمی………
 وزیر محترم رسمی………  عموی بزرگوارمخانوادگی
٧ دربارهٔ شخصیّتی که نام کوچه یا خیابان یا مدرسهٔ شما به نام اوست، دو خط بنویسید.

٨  نامه ای کوتاه به رهبر معظّم انقلاب بنویسید.با سلام محضر مبارک رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای

اینجانب یک نوجوان سیزده ساله هستم و بسیار مفتخرم که فرصتی نصیبم شد تا به رهبرم نامه ای بنویسم.

خدا را سپاس گزارم که در سرزمینی زندگی می کنم که با ولایت و رهبری هوشمندانه شما و همت مردم کشورم در مسیر رشد و تعالی قرار گرفته است.راهنمایی ها و بیانات روشنگرایانه که ریشه در تعالیم الهی دارد،چراغی است فراسوی راه ما.در روزگاری که ابرهای تیره ظلم و فساد در برابر خورشید حقیقت قرار گرفته اند ، من و دوستانم سعی می کنیم با هوشیاری و درس خواندن و تلاش بی دریغ و حفظ ایمان و تقوا،فردایی شکوهند برای ایران مقتدر و سر افراز به وجود بیاوریم و به شما و این سرزمین آزاد و آباد وفادار بمانیم

٩ دربارهٔ سخن زیر، دو سطر بنویسید.

قیمت هر کس به قدر علم اوست

ارزش و اعتبار واقعی انسان بستگی به سطح معرفت و دانش او دارد،نه به پول و ثروت و جلوه های ظاهری اش.بنابراین انسان هرچه قدر آگاه تر باشد،نزد مردم مقبول تر و ارزشمندتر است و همه به دیده احترام به او می نگرند.

شاید دوست داشته باشید:

خوب جهان راببین

درس دوم فارسی هشتم : خوب جهان راببین

لغات و ترکیبات درس ۲ ( خوب جهان را ببین) دلایل : جمع دلیل  علت ها بی همتا : بی […]

نیایش هفتم

۱)خداوندا، به حقّ نیک مردان                   که احوال بَدَم را نیک گردان خدایا تو را به حق انسان های نیکوکار قسم […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هفت + شش =