روان خوانی دو نقّاش

روان خوانی دو نقّاش

qasem54 فارسی نهم

داستان‌هایی برای فکرکردن
یکی از مجموعه طرح‌هایی است که برای رشد تفکر و یادگیری تدوین شده است؛ این کتاب مجموعه‌ای از ۳۰ داستان از فرهنگ‌های مختلف برای کودکان ۷ تا ۱۱ سال است تا هم از آنها لذت ببرند و هم درباره آنها فکر کنند.

 از سری کتاب‌های فلسفه برای کودکان و نوجوانان، کتاب «داستان‌هایی برای فکرکردن» نوشته رابرت فیشر با ترجمه سیدجلیل شاهرودی لنگرودی در قطع رقعی در ۲۰۴ صفحه در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برای سومین بار منتشر شده است. این کتاب حاوی ۳۰ داستان است. هر داستان براساس یک مضمون خاص مثل خشم، زیبایی، زورگویی، جرأت و ترس، مرگ و… تنظیم شده است. بعضی داستان‌ها مشابه قرآنی دارد، مثل داستان شماره ۲۶ (ریپ رن وینکل) که مشابه قصه قرآنی اصحاب کهف است. داستان‌ها از ملیت‌های مختلف است. بعد از هر داستان، دو مجموعه سؤال و یک مجموعه با عنوان فعالیت‌های دیگر وجود دارد.

نخستین مجموعه سؤال‌ها درباره خود داستان است که با یک پرسش کلیدی شروع می‌شود: مفهوم و منظور داستان چیست؟ بچه‌ها می‌توانند در کلاس درس درباره آن بحث کنند و درصورتی که به جواب نرسیدند، با طرح ۱۰ سؤال، مرحله به مرحله و به تدریج به جواب پرسش کلیدی سوق داده می‌شوند.

داستان‌هایی برای فکرکردن

مجموعه سؤال‌های دوم درباره مضمون داستان است که آن هم با یک پرسش کلیدی شروع می‌شود که در آن، مفهوم آن مضمون پرسیده می‌شود. مانند مجموعه سؤال‌های اول، چنانچه بچه‌ها در طول بحث خود به جواب نرسیده باشند، با طرح ۱۰ سؤال، رفته رفته به پاسخ پرسش کلیدی می‌رسند. در قسمت «فعالیت‌های دیگر»، از بچه‌ها خواسته می‌شود درباره داستان و یا بعضی بخش‌های آن و نیز درباره مضمون، نقاشی کنند، بحث کنند، نمایشنامه اجرا کنند و موارد دیگری از این قبیل.

کتاب به شکل کاربردی تنظیم شده است که در طی هر بخش آن، مفاهیم و مضامین مختلف در ذهن کودکان نقش می‌بندد و چون این شکل گیری همزمان با شکل گیری شخصیت آنها روی می‌دهد، مفاهیم برای همیشه در فکرشان باقی می‌ماند.

رابرت فیشر، استاد رشته تعلیم و تربیت در دانشگاه برونل است که تاکنون مجموعه‌های زیادی را تألیف کرده است؛ از جمله: به بچه‌ها یاد بدهیم فکر کنند، به بچه‌ها یاد بدهیم یاد بگیرند و مجموعه‌هایی از سلسله داستان‌هایی برای فکر کردن: اشعاری برای فکرکردن، معیارهایی برای فکرکردن، بازی‌هایی برای فکرکردن نیز: نخستین داستان‌ها برای فکرکردن، نخستین اشعار برای فکرکردن (برای معلمانِ کودکان ۴ سال به بالا).

روان خوانی دو نقّاش

نکته های مهم متن

یونان ؛ کشوری در جنوب شرق اروپا که پایتختش آتن است / المپیک : مسابقاتی جهانی که هر چهار سال یک بار زیر نظر کمیته بین المللی المپیک در یکی از کشورهای جهان برگزار می شود. گفتنی است که چون برای اولین بار این مسابقات در دامنه سلسله جبال المپ یونان برگزار شد این مسابقات را المپیک منسوب به المپ می نامند./ ترجیح : برتری / هورا : فریاد تشویق / مبهوت : بهت زده حیران

تفکر و تحلیل

۱- يكي از نقّاشي ها پرندگان را به اشتباه انداخت؛ آنها چگونه فريب خورده بودند؟نقاشی اول که تصویر یک انگور بود آنقدر طبیعی و واقعی کشیده شده بود که پر ندگان فکر کردند انگورهای تازه در برابر آنهاست و برای خوردنش شتافتند.
۲ نقّاشي ديگر، چش مهاي انسا نها را به اشتباه انداخت. معناي اين جمله چيست؟ آيا
چشم هاي شما هم تا به حال اشتباه كرده است؟ گاهی چیزها همان طور که به نظر می رسند نیستند و با کمی دقت می توان دریافت که در اصل چگونه هستند. به طور مثال وقتی انسانی در کویر تشنه است از دور شن های بیابان را به شکل برکه آب می بیند ولی وقتی به آنجا می رسد از آب خبری نیست و فقط سراب بوده است.در این درس هم نقاش دوم آن قدر ماهرانه و با جزییات نقاشی پرده آخر را کشیده بود که همه فکر می کردند واقعا پرده است.در اصل چشمانشان آنها را به اشتباه انداخته بود

شاید دوست داشته باشید:

نیایش :بیا تا برآریم دستی ز دل

نیایش :بیا تا برآریم دستی ز دل

قالب شعر : منثوی

از : بوستان سعدی

بیت ۱ :

بیا تا براریم دستی زدل                                 که نتوان برآورد فردا ز گل

معنی :

بیا با تمام وجود خداوند را پرستش کنیم ، زیرا بعد از مرگ ، فرصت چنین کاری را نداریم.

آرایه ها :

دست برآریم : کنایه از مناجات بکنیم / دل و گل : جناس / فردا : مجازا قیامت

نکته های دستوری :

برآریم : فعل پیشوندی / نتوان برآورد : وجه مصدری

درس هفدهم :شازده کوچولو

درس هفدهم :شازده کوچولو

شازده کوچولو، اثری خیال انگیز و زیباست که در خلال آن عواطف بشری به ساده ترین شکل،تجزیه و تحلیل شده […]

درس شانزدهم : آرزو

درس شانزدهم : آرزو

شاعر سعی کرده است بگوید، بنویسد، حرف بزند و از این طریق حسّ پنهان خویش را به دیگرانمنتقل کند. او […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

16 − 15 =