روان خوانی : شوق آموختن

روان خوانی : شوق آموختن

qasem54 فارسی هشتم

نوشتۀ زیر، خاطرات دوران اسارت یکی از آزادگان سرافراز میهنمان است. روایتی است که شوق آموختن و امید را بیان می کند.حسین علی، یکی از بچّه های خراسانی بود که اصل و نسبش برمی گشت به یکی از روستاهای اطراف قوچان. خودش هم بزرگ شدۀ همان روستا بود.

در اردوگاه های مخوف رژیم بعث، روحیۀ غالب اسرای ایرانی، روحیّۀ مبارزه با

سستی و تنبلی بود. تنبلی در آنجا به معنای تسلیم شدن به شرایط سخت اسارت و

دست برداشتن از اصول و آرمان ها بود.

با وجود تمام محدودیت هایی که نیروهای صدّام دربارۀ ما اعمال می کردند،

بچّه ها برنامه های دینی و فرهنگی و ورزشی خوبی داشتند. حفظ کردن قرآن، دعا

شوق آموختن و حدیث، امری بود که همه به صورتی خودجوش دنبالش بودند. خود من با وجود

اینکه در دوران درس و مدرسه، وضعیت نمره هایم هیچ تعریفی نداشت، توانستم

شانزده جزء از قرآن شریف را حفظ کنم. برنامۀ دیگری که انجامش برای اکثر

بچّه ها به صورت امری واجب درآمده بود، یادگیری علوم مختلف، زبان عربی و

دیگر زبان های خارجی بود. حسین علی که از بچّه های آسایشگاه ما بود، برخلاف خیلی از اسرا، تنبه چنین برنامه هایی نمی داد. البتّه روحیۀ کسلی نداشت، ولی دل به آموختن و

یادگیری نمی داد. یک روز که مأموران صلیب سرخ آمدند و طبق معمول به همه کاغذ دادند تا برای خانواده هایشان نامه بنویسند، حسین علی را دیدم که کاغذ به دست، گوشه ای ایستاده و به این و آن نگاه می کند. می دانستم سواد ندارد ولی رویش نمی شد به کسی بگوید برایش نامه بنویسد

معنی واژه های شوق آموختن

سرفراز: سربلند  

مخوف: ترسناک، وحشتناک

بعث: در لغت به معنای «رستاخیز» و «برانگیختن» و از نظر سیاسی، عنوان نهضت فكری و حزب سیاسی، با شعار «وحدت اعراب، آزادی از سلطه خارجی، سوسیالیسم» است.

اعمال: اجرا، برگزار کردن

غالب: اکثر، بیشتر

مصمّم: با اراده.

 مضیقه: تنگنا، محدودیت    

گل از گلش شکفت: کنایه از(شادمان شدن، خوش­حالی فراوان).

فی­ المجلس: همان جا، فوراً، بی­ فاصله، بی­ تأمّل.  

 فضیلت: برتری      

اصلاح: نیکو ساختن، بهبود دادن.

بالاخره: در نهایت، سرانجام  

تبعید: دور کردن، راندن.        

مسلّط: غالب: چیره، پیروز

١ . دو متن روان خوانی « آقا مهدی » و « شوق آموختن » را از نظر محتوا و پیام، با هم

مقایسه کنید. محتوای هردو داستان درباره جنگ است.داستان آقا مهدی در خط مقدم جبهه و شوق آموختن در اردوگاه عراقی ها می گذرد.شخصیت داستان آقا مهدی فرمانده مهربان و فروتن و شخصیت شوق آموختن رزمنده روستایی و ساده دل است که می کوشد باسواد شود.در هردو داستان،نامه ها باعث شد روحیه افراد بالا برود.

٢ . چه عواملی می تواند شوق آموختن را در نوجوانان ایرانی، تقویت کند؟ شرایط تربیتی و طرز فکر خانواده ، میزان علاقه و توجه افراد خانواده به کتاب و آموختن، پویایی کلاس درس و مدرسه ، ارزشمند بودن یادگیری و مطالعه ، فرهنگ سازی و تشویق نوجوانان به یادگیری عواملی هستند که میتواند شوق آموختن را تقویت کند.

همچنین بین انس با كتاب وعادت به مطالعه در میزان علاقمندی دانش آموزان به مطالعه رابطه تنگاتنگی وجود دارد.

داشتن خانواده با سواد واهل مطالعه در بین فرزندان آنها انگیزه ایجاد می كند و موجب پرورش حس كنجكاوی آنها می گردد.

 بین نقش مدارس و رسانه های خبری در میزان علاقمندی دانش آموزان به مطالعه رابطهء وجود دارد.

 بین میزان مطالعه و كتابخانه های مدارس و قیمت كتابها رابطه نزدیكی وجود دارد.

شاید دوست داشته باشید:

نیایش پایانی کتاب فارسی هشتم

نیایش پایانی کتاب فارسی هشتم

نیایش پایانی کتاب فارسی هشتم الـهی جـانـب مـن کـن نـگـاهــی                             مـرا بـنما به سوی خویش راهـی خدایا! سوی من نگاهی […]

روان خوانی :آن سوی پنجره

روان خوانی :آن سوی پنجره

معنی واژه های روان خوانی             بیان: گفتار توصیف کردن: شرح دادن خاص: ویژه دل انگیز: دلربا دل باخته: دل بسته […]

راه خوشبختی

درس هفدهم: راه خوشبختی

لغات درس هفدهم راه خوشبختی  جزر ومدّ :پایین رفتن وبالا آمدن آب دریا مسلماً :قطعاً، یقیناً،بی گمان غنیمت :مناسب دانستن […]

2 دیدگاه

  1. میشه لطفا گروه های اسمی رو هم مشخص کنید؟
    خیلی لازم دارم اگه این کارو کنید ممنون میشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × 5 =